De Chinese Bibliotheek - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu De Chinese Bibliotheek - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

De Chinese Bibliotheek

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

09 Juni 2006 | China, Qingdao

De Chinese Bibliotheek aan Ocean University of China in Qingdao, 31 mei 2006

Ik pik ze d’r heus wel uit, engelstalige boeken uit duizenden, tussen die schappen vol onbegrijpelijke boektitels in voor mij nog ongrijpbare Chinese karakters.
De boekomslagen die gaan over Zoogdieren in China en de Zoetwater visteelt in Shandong Region. De Yao architecture in China. Een boek over retoucheertechnieken in de fotografie, een boek over microbiologie en éen voor Rosa Anna over DNA-onderzoek in China. En voor Adrian Lambert over computer organization & architecture & Design for Performance.
Een CCTV-documentaire serie over de Zuid-Noord poolexpeditie vanuit China ondernomen met filmteams, wist U daar iets van dan ?
Dat Amerika ook al een eeuw eerder door Chinezen ontdekt is, voordat Christoffel Columbus zijn ei uitvond en met zijn bootje een tocht waagde over de Great Divide in het jaar 1492.
Hele kasten vol met PC Windows en Java Powerpoint en Flash en Maya, einig interessant voor mij. En dan opeens weer wel www.bridgetango.com een geillustreerd boek over Grote Publieke Werken, imposante bruggenbouw en pilaar-viaducten en gigantische highway bouwprojecten.
Mooi om te zien, hoe die infrastructurele meesterwerken hier in China zijn ingebed in een volstrekt eigen idioom en diverse lagen van een eeuwenoude beschaving. Vanuit zichzelf, niet opgelegd door vreemde koloniale overheersers zoals in Bangla Desh en Zimbabwe of kapitaalverschaffers zoals in Singapore of Ivoorkust. Niet wezensvreemd aan de voedingsbodem, zoals in de meeste Afrikaanse situaties.........zonder aarding en met veel te geringe diepgang en dwarsverbindingen om een vlechtwerk aan modernisering drijvende te houden.
Een boek over de hoogste Architectuur ter aarde, zoals daar gerealiseerd of nog gepland zijn: de wolkenkrabbers in Shanghai Jin Mao Building (421 m. hoog), de Union Square Building in HongKong (474 m.). de SWF Center in Shanghai (492 m) en wat straks de kroon zal spannen als symbool van de Tijger- economieen in het Verre Oosten: de Taipeh Building met 101 verdiepingen in Taiwan (508 m.).

Zoals gezegd: geen enkele moeite om als analfabeet in chinese characters in 1 enkele ochtend-sessie alle engelstalige titels door mijn handen te laten gaan. Veel antropologische basisboeken toch ook, die je aan de Vrije Universiteit op je boekenlijst had staan: Ruth Benedict, Margareth Mead, Kluckhohn, Haviland's 7e editie van "Cultural Anthropology" nog maar eens doorgenomen, met een Taiwan-case van Margery Wolf (1972) " Coping As A Woman in a Man's World" en Eleanor Burke Leacock (1981) over "Myths of Male Dominance: collected articles on Women Cross Culturally" .... komt aardig overeen met mijn eigen theorie over het zogenoemde "Underdogma" van vrouwen onder mannendominantie en van zwarten onder blanken-dominantie in diverse perioden van de westerse geschiedenis in de niet-westerse wereld. Dogma van "Als je geboren bent als een dubbeltje, zul je toch nooit een kwartje worden" , waar je heel lang in kunt blijven geloven, als je de Mythe van beide kanten van de machts-lijn blijft her-bevestigen, generaties lang...
Ik besluit hier nog eens een ochtend te wijden aan deze orientatie in De Chinese Bibliotheek aan de Ocean University of China.
wordt vervolgd.

• 25 Juni 2006 - 14:18

Anneke Hoff:

Hoi Fred,
    Leuk hoor alles opnieuw bekijken vanuit een ander werelddeel. We hebben een boel mailtjes van je niet geopend toen we in Frankrijk waren, het was al heel bijzonder dat we een laptop bij ons hadden en er gewoon op vakantie waren, niks werk. En nu lees ik ze. Alles maakt een enorm levendige en inspirerende indruk. En af en toe lijkt het alsof we echt een indruk krijgen van hoe je het hebt daar. Er staat ook bijna ekle dag iets over China in de krant, maar dat was misschien al lang zo, maar viel het minder op dan nu jij er bent.
    Gisteren trouwens een gezellige familie reunie gehad ter gelegenheid van de verjaardag van Pa, opgeleukt met de groeten van jou. Apart he, dat dat kan.
    Fijne week nog en tot ziens op de Veluwe,
    Groeten ook van Andries,
    Anneke