Kunt U mij eens onderzoeken, Dokter ? - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Kunt U mij eens onderzoeken, Dokter ? - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Kunt U mij eens onderzoeken, Dokter ?

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

29 Juni 2006 | China, Qingdao

Die Afwijking van Mij:
dat gevoel voor richting van mij, dat intuitieve orientatievermogen ingegroeid in mijn biologische structuur: ijzersterk werkt dat altijd........op het westers halfrond, maar nu orienteert het zich compleet over de kop, in deze Orient het Verre Oosten.
Hebbu daar ooit iets zinnigs over gelezen, Dokter, in uw wetenschappelijke literatuur.

Inzinken in je biologische structuur: de duits-amerikaanse filosoof HERBERT MARCUSE
geloofde daarin, een van de meest opmerkelijke standpunten die de professor van het produkt REVO (caricatuur Paul Tucker in De Witte Geus, leest Uw klassiekers !) in de jaren'70 ten beste gaf, niet makkelijk voor nuchter westers wetenschapsvolk om hem daarin te volgen.......... ik heb er nog moeite mee als mijn geliefde professor hier, ROY WANG 'spiraal denken', uiteindelijk vaststelt, dat het 'óns Chinezen in de genen zit om pas iets nieuws te kunnen ontwikkelen, als het oude afgebroken wordt'...... nouja, denk je dan: in de genen ? ...."Yes, in our DNA" en dr. Bill de Finance Management specialist a la Pim Joosten uit Amsterdam-Bijlmer klinkt van ja, volmondig met zijn mond vol Tutti Frutti di Mare tijdens dat heuglijke maal op het Bierhuis-terras bij Taidong Road.
Inzinken in je biologische structuur, zoals mijn inwendige klok, aangeleerd in Amsterdam-Geuzenveld, waar ik niet afhankelijk wilde zijn van de wekker, elke ochtend rond kwart voor 7 wakker worden en uit de veren. Dat lukt me hier in China dus ook, op het perfecte af: elke ochtend weer wakker worden 6.42 uur zonder wekker die afgaat 6.43 uur, op mijn biologische klok, 6.44 uur.. geloof je me niet soms ? Leer je dat gemakkelijk weer af ? Ik zou het nog even niet weten.

Mijn onfeilbaar (nou ja) gevoel voor richting is een aangeleerde afwijking, Dokter, die hier niet werkt in het Verre Oosten..... erger nog: het maakt me hier bijna tot een hopelos geval !
Geloof me maar, dat onfeilbaar (nou ja) gevoel voor richting, niet alleen DAT maar ook HOE in de meest onmogelijke situaties in het Westen, ik kan je d'r sterke staaltjes van vertellen....... ook nuancerend, want in Griekenland, Spanje en Portugal heb ik de complicaties ook leren kennen, maar in Finland en in Afrika, de Cabo Verde en Togo
bijvoorbeeld: man moet ik je van hier even naar het Hoofdziekenhuis in Lome, Togo brengen ? ik rijd je d'r zo heen, netzomakkelijk als in Groningen of Den Haag.
In Griekenland of Portugal was het ook al snel zoeken & zwalken, zogauw de hoeken en kruisingen niet langer loodrecht en gelijkvloers zijn, niet zo'n 'square' cultuur als bij ons in heel west-Europa, maar kronkelig slingerend en bochtig naar verschillende hoogtes, de boven- en de laagweg van culturen die toch minder rechtlijnig zijn, lineair en rechthoekig minder dan wij, het land van de Ferry Dutch daar in Europa... was het zoeken bij benadering als bij het vertalen van wereldpoezie met een zekere bestemming.
Maar hier in het Verre Oosten stap je met je andere voet het bed uit, kom je met de verkeerde kant naar de morgenzon te staan om je Ochtend Raga gevoel tot uitvoering te brengen (geen verkeerd gevoel trouwens).
Voor Uw Orientatie in de Orient is het dus Andere Koek, alles op z'n kop gezet en volledig indruisend tegen die aangeleerde tweede natuur van jou, ingegroeid in 58 jaar
westers bestaan. Oost en West, Zuid-Noord orientatie, waarom is mijn kompas zo uit het lood geslagen, Dokter ? I am like a Baby to Dis-cover & to reveal the secrets of our common instruments used for different directions : zo hopeloos onlogisch vaak, als een Chinees begint mij de weg te wijzen.... heb ik nu toch weer de 'verkeerde' vraag gesteld ofzo ?

Kunt U mij eens onderzoeken, Dokter, iedereen denkt maar dat ik zo fit en gezond ben, maar nu ik zo overduidelijk last heb van die af-wijking van mij die volgens Herbert Marcuse nu in mijn biologische structuur zit vastgekoekt, onlosmakelijk aan mijn westerse identiteit verbonden zegmaar.
Meestal precies de weg te weten in ons vertrouwde Westen zolang mijn gevoel niet liegt over 'waar de zon nu staat' .... wat dus geheel niet opgaat in dit Verre Oosten, hier is alles omgekeerd, ik kan niet zo best op-de-spiegel rijden, ben nog erger dan mijn vrouw. Alles gespiegebeeld, verdorie.
Heb ik in 50 na-formatieve jaren zo rotsvast leren vertrouwen, niet op die lulkoek van intuitie ofzo, maar echt op mijn instrument als een innerlijk kompas, mijn gevoel voor richting. Op het westers halfrond, doet nu wel blijken; ik ben net een Baby, Dokter,
onderzoek me nou toch. Hebt U geen Questionnaire, waarmee mijn gesteldheid kunt peilen? Determineert U nu eens en voor al mijn westerse identiteit..... Ferry Dutch is de naam, inderdaad.

Fred : Ben wel benieuwd naar het onderzoeks-resultaat.

• 29 Juni 2006 - 20:49

Loes:

Ha die broer,
    Laat je zwager nou net in deze verwarrende tijd waarin richting ver te zoeken is een PDA hebben aangeschaft. Een pocketpc waarmee hij, volgens zijn zeggen, overal kan komen. Hij heeft het standaard ingeschakeld op zijn "Favoriet"??? Dat blijkt ons huisadres te zijn....dus waar hij ook is met zijn PDA komt hij altijd bij zijn "Favoriet"terug!
    Hoeveel leuker én makkelijker kun je het nog maken?!
    Kom dus maar veilig thuis naar jouw "favorieten"en laat die Chinesen voor wat ze zijn.....rare jongens dusss...kus je zus