De Wereld kan soms door en door naar 'thuis' ver - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu De Wereld kan soms door en door naar 'thuis' ver - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

De Wereld kan soms door en door naar 'thuis' ver

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

24 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Oh Eiland in de Sneeuw... De Wereld kan soms
door en door naar 'thuis' verlangen.......

In ons 12e seizoen van internationale radiocommunicatie in wereld- en wortelmuziek gebruikt Ferry Dutch het motto: Thuis Op Twaalf Plaatsen,
Het hele jaar door, elke maand met aandacht voor een muzikale plek in de wereld, om je “thuis” bij te kunnen of te leren voelen.
Er zijn ook avontuurlijke plekken bij, waar ik (of jij, dat is het zelfde) nog nooit geweest ben:
Plaatsen waar je weleens heen wilt om te verkennen en te voelen, hoe ’t daar is en hoe ‘thuis’ je je ook dàar kan voelen op de wereld. Madagaskar bijvoorbeeld.

En: Manhattan bijvoorbeeld, al in oktober in de herfstvakantie met de 4 leden van ons gezin uit O.K. Friesland…… Van 21 tot 28 oktober, een week op zoek naar cross-over en moderne muziek op de Rock’n Roll trail op de grond van Peter Stuyvesant, Pieter Poot zoals hij hier op zijn geboortegrond nog steeds genoemd, geroemd en gerucht wordt……
Een hoorspel (“Play of Voices”) moest het eigenlijk worden , de “Terugkeer van Pieter Poot” in het cafe van Spanga op de kruising bij zijn geboortedorpje Scherpenzeel in Stellingwerf .
“Momenten in Manhattan, in de serie “Thuis op 12 Plaatsen” bij Radio van Verre”, de eerste zateravond van november uit te zenden via www.radiocentraal.com ZA 4 november 2006, 21 – 23 uur.

En: Mali het land waar de mooiste African Blues wordt voortgebracht sinds mensenheugenis.
Wij hebben dat land destijds helaas niet kunnen bezoeken op onze Groot-Familie reis in 1990.
Omdat er veel te veel dreiging bestond voor politieke onrust en publicitaire kidnap-operaties door de Touareg die zich in die jaren volledig in de knel voelden zitten, wonend in maar liefst 5 verschillende landen in WestAfrika met geen enkele vorm van vertegenwoordiging in de regering of staatsinstellingen van welk van deze landen ook. De Touaregs maakten regelmatig ontvoerde reizigers buit om de wereld aandacht te vragen voor hun penibele situatie, sinds ook de graas- en zwerfgebieden in de Sahel en de Sahara steeds meer ingeperkt werden door expansie vanuit landbouw-economische ontwikkelingen voor anderen dan voor henzelf. Daar in de Sahel was (en is) nou echt sprake van een bedreiging van de levensruimte van een heel volk met haar complete levenswijze: de Blauwe Ruiters van de Sahara, de Mehari's en kameeldrijvende Touareg waar we nabij Agadez (Niger) bij kampeerden met de familie, 5 Nederlanders temidden van wel duizend kamelen, van sneeuwwit tot donkerbruin....... en de Wodaabe die daar dansten op en neer, opgemaakte jonge mannen die (cool èn heftig tegelijk) zich mooi maakten om aan een vrouw te komen tijdens de Guéréwol, de rituele huwelijksmarkt waar Wim Wenders zo'n aangrijpend intieme filmdocumentaire van gemaakt heeft.
Een Nederlands 3-generatiegezin was toen een uitgelezen object voor wereldwijde publiciteit om de Zaak van de Touaregs, daar hoefde je niet veel fantasie voor te hebben…… dat zagen we zelf ook wel in: Frances & Fred met kinderen Rosa (11) en Meriam (7) en hun grootmoeder Moeder Miep van 63 jaar destijds. Wij keren nu terug naar het MALI dat we nog nooit bezochten.
En brengen de beste Malinese muziek om ons HierΝ wel “Thuis” te voelen bij de Traoré’s en Diabaté’s, de Koulibaly’s , de Keita’s en Diarra’s van dit grote Sahara-land in Afrika.
Je kunt hem weer zien spelen in Nederland, de warmste Blues-man van Afrika: Boubacar "Kar Kar" Traoré speelt op DI 31 oktober 2006 in de Harmonie in Leeuwarden, maar bv. ook in wereldmuziek centrum RASA (Pauwstraat Utrecht) op zondagmiddag 5 november om 15.00 uur. Wel snel reserveren.
Uitzending ZA 28 oktober 2006 : “Thuis bij de MALI-Blues in Afrika.”

Fred, met compliments of Ferry Dutch
Radio Van Verre bij locale omroep RWCentraal, Studio Noordwolde.

De oorsprong van dit thema ligt als altijd in de poëzie, een gedicht van nu 6 jaar geleden: "Thuis Op Twaalf Plaatsen" , NieuwLandse Poëzie fred hoekstra, 4 mei 2000: een parlando-gedicht
""
ik bezig een eigen taal, open dichters taal
waar geen gewoon woord vreemd aan is,
elke lettergreep te begrijpen
tastbaar als een broodje van eigen deeg

maar toch: ze kan soms wartaal lijken
voor het ongeoefend oor of scheelgelezen oog
van schriftgeleerden in het land van
de neerlandistieke litera-tureluur.
Voilà: Le Zoe-te-melk Est Très Bien Sure.
L'amour n'est pas facile, Schlemiel !
Je uit te drukken in het popidioom van heden ten dage, poëzie van het dagelijks leven
en ook nog au sérieux genomen worden, verstaan in al je aardse lagen ....
Je voelt je thuis in deze zelfbewuste taal
waarin je eigentijds kunt wonen,
jij en ik, wij allemaal......
wat zou je dan zo nodig nog
overbodig 'anders' willen wezen, iemand
niet van deze of van gene tijd ?
""

Thuis is mijn verse broodjes taal
kijk maar : het dampt nog van de warmte van mijn ziel, lees maar : tussen de ademstoten door hoor je de stroom van leven lopen
de lange lange weg naar zee, neem je ze mee ?
al je zeven zintuigen, die je als werktuigen mag gebruiken...voor mieterse warmte en tegen de herfstige,
kille gevaren van rotweer en routine
laat staan moedwillig misverstand :
Tot Luister'eis in het Nieuwe Land met Taal van Thuis Zijn Op Twaalf Plaatsen !

www.radiocentraal.com Radio Van Verre
is een wekelijks programma van Ferry Dutch.