Hoe Muziek van de hele Wereld werd - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Hoe Muziek van de hele Wereld werd - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Hoe Muziek van de hele Wereld werd

Door: Fredhoekstr@ferrydutch.benik.nl

Blijf op de hoogte en volg Frederik

19 Februari 2008 | Nederland, Amsterdam

Great Moments in World Music is een dubbelCD die ik vorig weekend in de Rough Tradeshop van London te pakken kreeg, compleet met een Magazine vol verhalen en informatie over de quasi toevallige lotswendingen die rootsmusic uit haar spelonken en schuilgaten onze richting deed uitrollen. (Songlines, Collector's Edition, plus : 50 Best Top of the World Albums, March 2008 Issue).

LEUK OM TE ZIEN, HOE moderne vormen van telecommunicatie als deze weblogboek columns van Ferry Dutch hun weg vinden naar aansluitende initiatieven.
Deze hier besproken publikatie met dubbelCD van het engelse magazine SONGLINES is ook gelezen door Gijsbert Kamer, een van de betere poprecensenten in Nederland, altijd goed geinformeerd en voor geen enkel commercieel winkel- karretje te spannen. 2 Weken later lezen we in de Volkskrant zijn bespreking van dit gedenkwaardige orgaan over ontstaan en historische momenten in de 'Wereldmuziek'. Zelf heb ik op mijn beurte weer gretig gebruik gemaakt van het schitterende voorbeeld van *BEIRUT SOLD OUT* debuutconcert van de popgroep Beirut in Paradiso. Geen enkel progres-
sief Radiostation in Nederland had nog aandacht besteed aan de baanbrekende muziek van deze band, dus hoe kon dat zo komen, dat de toptempel in Amsterdam zomaar was uitverkocht. In Gijsbert Kamers navraag daarna kwam de postmoderne aap uit de mouw: de voorhoede-functie van radiomakers en poprecensenten wordt meer en meer overgenomen door een nieuw medium met interactieve power van 7 miljoen members, die o.a. nieuwe muziek en progressive rock en alternative music uptodate op de voet willen volgen.
Het nieuwe medium bij uitstek heet : LastFM Radio, 11 Bacche's Street in London, inmiddels uitgegroeid tot een organisatie van 80 medewerkers, waaronder onze schoonzoon ADRIAN WOODHEAD, die sinds november 2007 met Rosa Hoekstra in Noord-Londen woont. Gijs Kamer vond uit dat 21 tickets voor Beirut in Paradiso besteld door een LastFM-voorhoede van Nederlandse members, die via het LastFM kanaal huntickets gereserveerd hadden, maar tegelijkertijd ook de ontvangen documentatie van het iPod-ish groeperende webstation hadden doorgestuurd naar voldoende in Nederland wonende muziek-
vrienden om de kaartverkoop vol te boeken. Toen we in de Crocusvakantie
Rosa & Adrian in Islington bezochten, werd ik door Adrian rondgeleid door het LastFM-gebouw en terloops bekeek ik de kansen die er voor mij International Music Management students in Haarlem zouden kunnen zijn voor een jaar-stage bij LastFM dat op revolutionaire wijze de muziekindustrie mogelijkheden tot creatieve reorganisatie te bieden heeft.

Ferry Dutch maakt graag nog een 2e RadiovanVerrespecial (26 april 2008) op basis van de uitgebreide documentatie die de Songline dubbelCD verschaft.
Maar daarvoor heb ik wel een speciaal verzoek aan de lezers van deze weblog-columns, die nu al voor bijna 26.000 pageviews gezorgd hebben in minder dan 2 jaar bestaan van waarbenjij.nu :

NIET George Harrison van the Beatles, maar YEHUDI MENUHIN, de klassieke violist was de eerste westerling die aan de ontstaansbron van de wereldmuziek stond in 1958 maar liefst. De tijd dat Elvis Presley nog King was en Chuck Berry definieerde wat amerikaanse Rock ´n Roll werkelijk was..... bood Yehudi Menuhin een volwaardige plaats aan de klassieke Sitarmuziek van RAVI SHANKAR uit India in een programma dat de naam kreeg van WEST MEETS EAST. WIE O WIE KAN MIJ HELPEN aan de opnamen, ws. alleen op langspeelplaat verkrijgbaar van dit gedenkwaardige en zeer succesvolle concert, in Apollo Theater, Parijs, 1958 ... ?
Wil die muziekliefhebber zich even melden, via een reactie op deze site ?
Die opname hoort volgens Ferry Dutch zeker thuis in de Wereldmuziek Ontstaansgeschiedenis special van Radio van Verre d.d. 26 april 2008.

Oorspronkelijke muziek vanuit Verre wereldstreken en Vreemde kusten over zee gekomen en door 'Vibracoes' , trillingen in de tropenlucht op drift geraakt naar noordse contreien met honger en dorst.
Show What You've Got. Long Live the Diff!Verschil in temperament, tempo en ritme, stem, lichaamstemperatuur, dans en duende, sier en beweging. Maar ook kenmerkende verschillen in gebruik van instrumenten, tekst, taal en teken in de muziekcultuur van "Son" "Beat" "Tanze" en "Brille de la Voix" om het maar eens in meerdere wereldtalen samen te vatten.
Fusie Geen Ruzie is wat Wereldmuziek zo'n potent sapje maakt, ook al is het op sommige plekken niet meer dan een druppel op een heetgebakerde plaat.
Latin Beat en Bossa Nova, Tango Nueva en Bossa Cubana, Aboriginal trance van Yothu Yindi (gezien in Zalen Schaaf te Leeuwarden !) Rootsinvloeden en samples uit Indonesia en Vietnam, China en Japan als aanvulling op de Brits-Indische aandacht voor Indiase Ragas en Bangra en Pakistaanse qawali en de taxime uit Egypte en het MiddenOosten. De Zweedse ontdekking op de Kaapverdische eilanden en misschien wel de meest vruchtbare fusie in de geschiedenis van de populaire wereldmuziek, de driehoek tussen Portugal - Cabo Verde en Brazil.

Vooral uit Afrika: moeten we deze Engelse geschiedschrijving van de Songlines Discografie aanvullen met historische gebeurtenissen, die niet in het anglophone deel van de wereld plaatsgrepen, maar elders in Europa en vooral ook elders in Afrika zelf.
Het toevallige verhaal van SALIF KEITA
in Paris en BOB MARLEY in London vraagt om aanvullingen en dwarsverbindingen.

Authenticité: De complete collectie van de vroege Staatsorkesten uit voormalig Frans Guinée kunnen we nu inzetten
(1965-72-1980), de Afro-Jazz die als Musique Congolaise en soukous (rumba) al vooraf gegaan is aan de uitzonderlijke bloei van dansritmes in Afrikaanse kustplaatsen, binnenpretjes en buitengewesten. Mbalax en sabar in Gambia/Senegal, highlife in Ghana, brightlife en polyhead in Ivoorkust, de korâ-zangers en griottes van de Biënnales de Bamako & de Maliblues van ALI FARKA TOURé en de Madisontwist van BOUBACAR TRAORé bij Radio Mali.
Afro-Jazz is in ZuidAfrika in diverse golven tot internationale wasdom gekomen op de postmoderne Jazz Festivals (North Sea Jazz Festival in Kaapstad o.a.) maar allerlei varianten Afro-Jazz zagen al veel eerder het licht in Kameroen bv(MANU DIBANGO 's funk-invloed op de sax)
Nigeria(FELA KUTI geëngageerde Afrobeat) en in heel West-Afrika de reggae-rage rond ALPHA BLONDY, ook door de original Wailers als begeleidersgroep erkend als opvolger bij uitstek van Bob Marley de legende.

Waar je de Crocusweek ook bent:
tot luister'es bij

Radio Van Verre 50 Jaar Wereldmuziek in 'n historische greep van 30 Albums op a.s. ZA 23 februari 21-23 uur +
DI 26 februari 21-23 uur online over je internetverbinding op je pc via :www.radiocentraal.com

ZA 26 April 2008: 2e follow-up uitzending van Radio van Verre Ontstaansgeschiedenis van Wereld- & Wortel-muziek. 21-23 uur

tot luister'es
bij Ferry Dutch