Het Meisje in de Vrouw : Heidi zingt Vysotski - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Het Meisje in de Vrouw : Heidi zingt Vysotski - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Het Meisje in de Vrouw : Heidi zingt Vysotski

Door: Fredhoekstr@ferrydutch.benik.nl

Blijf op de hoogte en volg Frederik

16 Maart 2008 | Finland, Jyväskylä

Nauwelijks een etmaal in Jyvaskyla om vanaf maandag gastlessen te geven aan de JAMK Music Campus, ben ik hedenavond in het Teatri festival beland dat haar afsluiting kreeg op deze 16e maart 2008 in Teatri Baari. Mooie theaterspecialiteit als stageplek voor 1 van mijn MEM of IMM studenten die eens wat verder durft te kijken dan haar of zijn neus lang is. {netals Radio West Coast Serrakunda, Gambia overigens, waar de vorige AvonturenColumn in dit weblogboek over ging}

Dat Doet De Deur Dicht : Vysotski Liederen door Heidi & Esko en een optreden van 1 van de drie Theatersport verenigingen vullen de afsluitende theateravond deze Zondag in. Een optreden van een soort improvisatie-theatergroep als onze Lama's maar dan wel veel muzikaler en met meer onderricht of ervaring in de improviserende dichtkunst. Op muziek van Reggae, Blues, een walsje of een echt Opera-citaat : U zegt ´t maar en deze spontane Finnen-soort maakt het instant voor elkaar. Oja, dat ook : Finnen houden van in-team-verband, dus geen los zand, maar Let the Other Shine.
De ware wet voor improvisatie-theater en moderne Theatersport, volgens mij en ook al versta je geen woord van de gevatte en poetisch gezongen taal, het speelplezier spat ervan af,in dit dichterlijk bestaan.

Om 7 uur met een kebab gescoord aan de overkant van de weg, beluisteren we in Teatri Baari het duo, dat de Vysotsky liederen in het Fins vertolkt. 29 maart kom ik daarop terug met CD-opnamen van Heidi Vaarna en Esko Rissanen, beiden theateracteurs uit respectievelijk Toijala en Riihimaki. Bij Radio Van Verre op 29 Maart zijn die twee en het verhaal dat ik met hen deelde te beluisteren, samen met de opnamen die wij van de