De Taoist denkt en doet in Spiraalvorm(Roy Wang) - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu De Taoist denkt en doet in Spiraalvorm(Roy Wang) - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

De Taoist denkt en doet in Spiraalvorm(Roy Wang)

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

18 Mei 2006 | China, Qingdao

Met professor Roy Wang (een Marketeer)hrb ik een maaltijd-dialoog gehad, Dai Hua was erbij aanwezig:
Over karakteristieke verschilpunten tussen het westen en het oosterse, chinese denken & doen..
De spiraalvormige procesbenadering bij de Chinezen, de Zen-chaotische opvatting van het straatverkeer als schitterende metafoor van de oosterse levensopvatting, in China netzozeer als in Bangkok of Bombay, India.

Niet die directe produkt-benadering (ipv proces) en niet die eeuwige tweedeling als tegenpolen voorgesteld ipv als de kiem van eenwording en de motor van menselijk pogen in de creatieve spiraal.
Aan de hand van de Peking Opera bespraken we de chinese traditie als lichtgevend 'sample',
3 concrete cases zou Roy willen uitwerken samen aan tafel over "Spiraal-denken East" en Lineair-Analyserend Denken in West. Het werden 5 van die cases en wel meer dan dat.

1: Het Diner, wat we aten : Chinese variatie van eindeloos veel gerechten, door elkaar te eten naar believen, van een grote glasplaat die je naar je toe kan draaien om er iets van af te nemen, Any Time Any One Any Thing. Geen "geizig fressen' van eerst de westserse rituele Starter, dan de Hoofdschotel, dan het Nagerecht, gescheiden opgediend in het Westen, vaak tot 't óp is, Dank U zeer, Amen.
Het proces-van-eten versus de run-op-het-reizigste-produkt dat op tafel komt. En als een gerecht jou niet naar believen is, dan pas je maar en wacht je je beurt af bij de volgende gang.

2: Chinese schilderstukken centreren zich niet op een hoofdfiguur of detail van en gehelen, zoals veel concrete kunst in het westen (portret, stilleven, sociaal tafereel, natuurkunst of landschap : je ziet ze steeds in China in een wijdere context afgebeeld, alsof de hoofdzaak met dat alles allemaal samenhangt). Chaotisch vaak, omdat diverse sectoren allemaal zijn afgebeeld in het totaal-toneel als een soort schilderkunstige Mindmap, Pim en zelfs diverse tijden tegelijkertijd in het Chinese beeld worden opgenomen, verleden het nu en de toekomst....... kom daar nou maar eens in 1 oogopslag achter...Je moet wel over een Chinees referentiekader beschikken en liefst ook een cultuurcompas door historisch verschillende tijden/perioden. Vandaar dat de westerling nogal opkijkt van al dat Dynasty-gedoe waarin de Chinese beschaving, maar ook elke traditie steeds geplaatst moet worden.

3: Chinese Medicijnen en Heelkunde, lieve Meriam en Rosa: woensdag de 24e, een dag voor Frances'verjaardag! woon ik daarover een werkcollege van prof. Dai Hua over bij: incl. kruidendokteren en homeopathische praktijken, acu en massagetechnieken als de Voet Massage waar ik hier wel een paar keer per week werkelijk van geniet ! Karakteristiek is volgens prof. Roy Wang de reken- en meetmethode bij de Westerse diagnose-stelling door de arts, die daarmee ook een groot wapen uit handen genomen heeft van Ferry Dutch his client of zegmaar Moeder Miep als patient. In China moet je (ook zelf) je imaginary feelings als peilinstrument vaardig maken, door elk van de zintuigen te scherpen aan wat je ziet (aan de iris, de ogen), wat je hoort (door vragen te stellen en de stem van de client in te schatten), wat je proeft en ruikt, wat je voelt aan de stevige polspeiling die je ook bij jezelf kunt uitvoeren ("Pulse").

4. Sportbeoefening : Chinezen zullen vlgs Roy nooit rechtdoorzee doelgerichte voetballers worden, wel kwikzilver ongrijpbare tegenstanders kunnen zijn (!).
Boxing stijlen zijn hilarisch afwijkend,
alleen Mohammed Ali kwam enigszins in de buurt met zijn mosquito-wespensteek slagen.
Warrelbal-sporten als badminton en vooral dat fiddling opslag-gedoe bij ping-pong tafeltennis, maakt een westerse kampioen bijna gek: het zijn niet voor niks 'Asian Sports by eminence'. En van steviger balsporten (basketbal, volleybal, hockey, waterpolo zou nog moeten blijken) proberen Chineze zeker ook complexe speelstijlen en -tactieken te ontwerpen en toe te passen. Roeien, beste Sjoerd ? Ik zie nog even niet, hoe ze in die ranke bootjes de zaak ver-oostersen kunnen voor de komende Olympische Spelen in Qingdao en Beijing...... Overigens: op de futuristische OS-Planning expositie voor Beijing 2008 heb ik toch moeten constateren, dat niet alle watersporten hier in Q. worden gehouden. Ik heb toch echt een maquette
van het Nieuwe Roei- en Kano-complex bewonderd, te bouwen in Beijing !

Jammer eigenlijk dat ik dit allemaal in het Nederlands zit uit te schrijven, want deze kost is ook kostelijk geschikt als Cross Cultural comparative cases in my course !!
Acrobatic Art, Martial Arts, Kung Fu praktijken en ook de spiritueel-lichamelijke Meditatietechnieken zijn allemaal Chinese voorbeelden, waarop de proces- versus produkt- benadering van toepassing is, en waarin de Hele Mens-heelkunde de veelomvattende context bepaalt. "Alles Is Hier goddammit Good For Your Health! !" klagen 2 van de foreign students meteen al steen en been, als ik met Philippus uit Namibie en Geovanny (Ecuador) na ons partijtje Voebele op z'n Chinees gezond zit te eten. Ferry Dutch heeft zijn 2e zin al voor het slotlied dat hij straks na 8 weken met vaardige muzikanten in JASON's PUB in Qiao Qingdao wil uitvoeren.

Refrein (AllemAAl !):
"Everything is made in China,
Everything for Your Good Health !"
rest volgt.....

Dit Logboek-schrijven helpt me wel weer de puntjes op de i (mijn agenda) te zetten: 30 juni straks s morgens naar de Boeddhistische JUNHE Temple in Beijing, misschien wel met 1 of meer van de Muzen van Peking samen. In die JUNHE hebben ze een secret room waar de Visie van Boeddha op Sexualiteit en Lichamelijk Genot en Geluk ligt opgeslagen, met nogal Tibetaanse opvattingen uit de Xin Dynasty periode. Daar geneert geen Chinees zich voor, integendeel.....laat die Tibetanen maar schuiven...... !
Over "Fish" en Yin-Yang balans tegenover de westerse noties omtrent tegengestelden en de (dialektische....?) tweestrijd van de m/v tegenpolen. Over mijn eigen Niemandsland terreinen misschien ook wel, en over de interesse in wat nu juist het m/v Verschil is, wanneer jouw puntje bij mijn paaltje komt....
(reality and must! take attitude for a fact)

Wel leuk, dit soort bespiegelingen ? Meer van weten ? Stay with me, we komen hier op terug........
fredhoekstra verbaasd en ferrydutch fanatiek........Very Much !
Be Loved by
me.