Beijing Muses of Art, intuitie als zevende zintuig - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Beijing Muses of Art, intuitie als zevende zintuig - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Beijing Muses of Art, intuitie als zevende zintuig

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

23 Mei 2006 | China, Qingdao

De 3 Muzes van Beijing en de zoektocht naar het zevende zintuig : “Intuition”

Lulu is 30 jaar en studeert dit jaar af aan de Kunstafdeling van de Beijing Universiteit. Voor de verjaarviering van Moeder Miep (79) kocht ik van Lulu een seizoen-schilderstuk op zijden rol: ik koos de Herfst-afbeelding met een koppel kraanvogels, hun kinderen uitgevlogen en in de herfst van hun leven achtergebleven in een landschap van prachtig gele bladerbomen; ze hangt vandaag al in mijn Qingdao-woonkamer want ik ben trots op mijn eerste M. in China.

Kathy is de wildste van het stel: Kathy Mei Min, afijn het woord zegt het al, my Min ja wat wil je dan ? Ik kocht van Kathy een naief schilderwerkje van mijn Summer Lady, niet schaars gekleed, maar gewoon naakt en nog funktioneel ook…… Kathy is een kat en Ferrydutch is een rat, dus zij gaat je opvreten met huid en haar….. ! Chinese vrouwenhumor….vertel je wat !

Yan Fang is het zachte stille romantische type, de jongste maar zij heeft wel een vaste vriend; dit hoor ik diverse keren van de andere avontuurlijke muzen van Beijing, maar jaloers zijn ze niet; de vrijheid is ze wel zo lief deze ladiescomedies van mijn verste verte dromen. Niet soms, mister FerryDutch (Mister Jones, zong Bob Dylan……in “Thin Man” ) ?
Van Yan Fang kocht ik hier in de tentoonstelling van contemporary art een simpel ontwerp voor een t-shirt interessant voor Adrian omdat ze gebaseerd is op nieuwe zingeving aan de typisch traditionele karaktertekens, waarvan de Chinese taal er enkele duizenden kent.
Yan en haar vriendinnen zijn echt nog niet op het idee gekomen, dat ontwerpen als deze prima geschikt zijn voor zulke westerse vraag-produkten als:
1: t-shirts met mysterieuze maar kristalheldere opschriften, direct concreet en confronterend.
2: hengseltassen, badpak en zelfs een bedrukte overjas met dit soort symbolische expressie .
3:: CD-hoes voor popgroep of musical-affiche Titel : “Intuition = Romantic Love”

Alledrie deze kunststudentes verwachten hooguit een job als kunstlerares te mogen ambieren en ze zullen daar ook volgend jaar al naar streven, als er geen andere belangstelling voor hen, uit het buitenland komt of opportunities door studie of samenwerking in het buitenland.
Zijn zij zielig, deze Chinezen ? Zeker niet, zij snakken naar vrolijkheid en noemen mij een Happy Man waar ze wel mee naar het Kung Fu theater willen vanavond.
Ik laat mijn (koop)fiets bij Lulu achter en haal hem dan 29 juni wel weer op, om er mijn laatste 3 dagen mee door de Chinese Capital City of Beijing te crossen. Ben ik zielig…?

Ferrydutch-5 mei 2006-Qingdao Eerste dag voor terugblik op 2 dagen weerzien met Beijing.


Wij namen met zijn vieren even de zintuigen door, waar kunst mee gemaakt wordt en het leven geleefd, door echte concrete mensen doorleefd, met passie of zonder.
De Ogen voor een big surpr-eyes.
De Oren om alle geluiden te horen, niet alleen officiele muziek en
Ook niet alleen al die geluidszenders die zich in duizendvoud herhalen zonder enig onderscheid in kwaliteit en bezieling, in communicatieve expressie en radio-communicatie.
De Neus die voor opwekkende geuren kan zorgen, als ze smaak heeft en niet wordt toegeknepen door welke soort van benepenheid & angst dan ook maar.
De Mond met de lippen om zoenend af te tasten en de tongpunt om de proef op de som te nemen; kan heel goed samenspannen en opbouwend werken met de Neus, zekerweten.
De Vingertoppen, het gevoel dat door aanraken en strelen werkzaam gemaakt wordt (en niet zonder dat overigens), de handoplegging en de handen maakt tot monsterachtige peilinstrumenten, proefondervindelijk door ambachtelijk peilen alleen, reken maar.
De Deining, de bewegelijkheid in elk lichaam dat zich verbeteren, dus verplaatsen wil. Het kan zijn, Toeval of Effect, dat 2 lichamen zich precies-pas voortbewegen, in de gang van het leven, in de dans op zekere avond, in de beweging waarmee een weg wordt overgestoken of een rivier die ons beiden van eenzelfde oever scheidt. Waarmee de beweging ontstaat buiten de dijken, waar wadden droogvallen bij het juiste eb, waar het niemandsland uitdaagt om te geven, niet om te nemen, om samen te vloeien als de Taag en de Yangstekiang in hetzelfde levenswater, waar men liefde van maakt en dezelfde aarde waar men land van maakt om op te staan.
De Warmte die door wrijving van 2 objekten al ontstaat en zeker door 2 sujetten kan worden aangewakkerd, jouw meisje en mijn jongen die stoeien en ravotten onder de beukenbomen in Finland (op dat schilderij), maar waarom zouden ze echt ruzie maken, vechten en elkaar naar het leven staan ? Lichamelijk of naar de geest. Niet erkennen wat je zelf wel erkend wilt krijgen: te mogen zijn zoals je bent ? Hoezo, dat jij juist niet heel verschillend zijn mag ? Ik wil die verschillen weten, misschien kan ik die invloed goed gebruiken…….

Het Zevende Zintuig waren we lange tijd zoek. Een van de redenen kan zijn geweest, dat dit Zintuig klakkeloos de dominante beweegreden is geweest om beslissingen te nemen, zogenaamd “zuiver op gevoel”……..
Intuitie is niks, als ze niet gevoed en gestuurd wordt door alle soorten van informatie, doorgegeven door de zintuigen die scherp gebruikt worden om die informatie te communi-ceren en transporteren naar de rechterhelft van de menselijke hersenen.
Intuitie kan de doorslag geven als zij gebaseerd op een optimale informatie over onze omgeving en wat dat van binnenuit bij ons zelf oproept.. Situaties genoeg in de menselijke bestaansconditie waarin de beslissing niet voor het grijpen ligt, door 1 zintuig te laten overheersen…………. Het voordeel van de twijfel zoekt dan haar rechtvaardiging met terugwerkende kracht, in het gevoel of bijgevoel, dat door alle gegevens wordt opgeroepen.
Niks minderwaardigs om je voor te generen, maar ook geen enkele grond om het terrein van de Intuitie in alle gevallen ‘heilig’te verklaren……. Intuitie is een dierbaar goed.

Kathy probeer ik te verleiden een volgend schilderij aan “Intuitie” te wijden.
Lulu wil wel met mij uit-dansen 29 juni aanstaande (als ik bij haar weer mijn fiets kom ophalen in Beijng), ze houdt van zuidamerikaande muziek (‘Vezuela’ noemt ze die) en wil dansen met me op een schitterende Chinese blues, een beetje fadostijl maar niet veel: “Go Back Home With Me”…….. wherever that may be…….why not ?….Let’s Go !
Could be my home, could be your home ? Nono, my home....Lets go back home with me...!
Afijn, on verra. We zien wel eind van de maand juni. Maar dansen met Lulu wil ik wel.

Ferrydutch, second go , 5 may 2006 Qingdao China.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederik

Zit Stil En Reis......... China Finland Gambia Engeland Scotland Fryslan en Amsterdam ....... kijk zelf maar

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 176490

Voorgaande reizen:

28 Februari 2009 - 21 Maart 2009

Zit Stil En Reis..... naar

Landen bezocht: