Wende Snijders Chante, de Hinde & Road To Knowhere - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Wende Snijders Chante, de Hinde & Road To Knowhere - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Wende Snijders Chante, de Hinde & Road To Knowhere

Door: Fred Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Frederik

01 December 2008 | Nederland, Amsterdam

Deze zaterdagavond reden Frances en Fred na het prachtconcert van Wende Snijders met haar Band van De Lawei in Drachten terug naar Oldeberkoop.
In het pikkedonker reed Frances langs de woudweg vanaf het Landgoed LAUSWOLT naar Hemrik, een heerlijk tussendoor-weggetje waar er in Nederland niet zoveel meer van zijn.
"A Road To Nowhere" , die ons subiet het snelste thuis brengt........
Dat had ik net hardop gezegd, of tussen de bomen vandaan schoot een jong hertje de smalle asfaltweg op,
keerde weer naar de berm toe, maar sprong onverhoeds toch nog tegen de bumper van de auto op...... het hert bleef achter ons gewond op het wegdek liggen. Ik zag dat het een jonge hinde was van nauwelijks 1 jaar, toen ik op haar afliep, sleepte zij zich met de grootste moeite naar de berm van de woudweg. Frances belde de dierenarts van Oldeberkoop, die ons aanraadde het beestje mee te nemen naar zijn praktijk om te onderzoeken wat er moest gebeuren. Ik pakte de Schots-geruite deken van de achterbank en legde de jonge hinde omwikkeld in de achterbak van de voiture. Ik meende dat er wel een poot gebroken kon zijn, maar bij de dierenarts thuis bleek, dat alle vier de poten nog in tact waren, alleen...... had de hinde een akelige winkelhaak in haar vacht opgelopen, van haar achterste tot ver onder haar buik..... het bloedrode vlees lag bloot over een lengte van zo'n 25 centimeter. Eduard de Dierenarts oordeelde, dat het beest een goede overlevingskans had, als ze over de shock heen zou komen. Hij begon met naald en draad de wond van de mooie hinde te hechten(dat ik inmiddels de naam "Wende" had gegeven.)
Als wij het hert zouden uitzetten in het entreebosje tot natuurgebied De DelleboersterHeide, vlak bij ons huis ..... alle kans dat ze dan wel weer op de been zou kunnen komen. Het was tegen middernacht en het miezerde een beetje, toen we het hertje op de bosgrond achterlieten in de Schotse ruitendeken. Thuis gingen we nog niet naar bed....De CD"Wende Chante" had ik voor Radio van Verre natuurlijk aangeschaft en thuis konden we naluisteren, dat het live optreden in Drachten wel van uitzonderlijke klasse was geweest. Wende's Band met Bart Wolvekamp piano, Guus Bakker bas en Noud Immerhoes drums is een hechte eenheid
en op spectaculaire wijze bracht Wende Snijders haar hele repertoire on-top-of-her-voice als een beeld-houwster in woorden. Jacques Brel chansons hebben vanaf het eerste begin de overhand: Le Plat Pays, Vesoul, Au Suivant, De Nuttelozen van de Nacht,La Quète en "J'Arrive" worden door Wende als pure theater-dichten neergezet. Verrassend sterk in muzikale uitvoering is de Beatles-song "Come Together" en de Zuid-Afrikaander teksten van dichteres Antjie Krog "Die Begin van die Aarde" en "Vertrekkend" komen levensecht uit de verf. "De Wereld Beweegt" is de enige eigen tekst van Wende Snijders, maar zij heeft zeker een gelukkige hand van selecteren met Ramses Shaffy-achtige teksten als 'Mens Durf Te Leven' (Dirk Witte, 'Avec Le Temps' (Léo Ferré),
La Chanson de Mandalay (Bertolt Brecht) en het onvermijdelijke 'La Vie en Rose' van Edith Piaf. Stukken van Nederlandse tekstdichters Hagar Peeters ('De Dame Vloert de Blues') en Yvo de Wijs (Chante) completeren de mozaiek van hartstochtelijk gezongen liederen. In de Radio van Verre uitzending van Zaterdagavond 6 december worden van 9 tot 11 uur vertolkingen door Wende Snijders uitgezonden {www.radiocentraal.com}.
Zondagmiddag kijken we in het bosje, hoe onze hinde er voor staat
....... de deken is leeg en verlaten,
maar het hertje heeft alleen maar de dekking van het struikgewas wat meer opgezocht. Zij ziet er buitengewoon aangeslagen uit en kijkt angstig toe, hoe ik haar wat groentes toestop om op krachten te komen... wortelen, wat bloemkool en appelstukjes, brood en bladspinazie voor het gemakkelijk eten van't gewonde dier.
Deze zondagmiddag brengen we door in de Galerie van Geertje en Peter Hiemstra in Oldeberkoop, waar een 10-tal puike kunstenaars werk hebben geinstalleerd onder het thema :"the Road to Nowhere" ....... Tot 21 december duurt deze fantasierijke tentoonstelling, die in de weekends te bezoeken is .....
Waar Moet Dat Heen.... als het schokkende beeld van kleikunstenaar Peter Hiemstra aan de kant van de Weg-naar-Nergens staat te liften in de gedaante van een zwaar opgetuigde Bom-terrorist ? Slechts éen voorbeeld van een expositie, die bol staat van de kwaliteit. Daar gaat onze volgende blog-column over, maar nu alvast te verklappen: "The Road To Nowhere" heeft Ferry Dutch ook gekozen als thema voor een Radio van Verre Special op Zateravond 13 december a.s. 9-11 uur via internet online radio www.radiocentraal.com
Aanstaande Zaterdag 6 december eerst een knaller met VICTOR DéMé (Burkina Faso) de winnaar van de Kora Award voor Afrikaanse muziek en een flinke greep uit de ijzersterke optredens van de Nederlandse jazz-zangeressen FAY CLAASSEN (Sonnetten van William Shakespeare, maar eerst wat classics van Cole Porter en Wende Snijders voornoemd.
Tot Luister' es bij
Radio From Beyond, Radio de Lointain!
Ferry Dutch loving you very much.
Post Scriptum: Deze Woensdagochtend 3/12/08 had ik met dierenarts Eduard hamburger afgesproken om in het bosje na te gaan of de Hinde misschien toch maar beter uit haar shockerend lijden verlost zou moeten worden, met de middelen die een arts daar nu eenmaal voor heeft. Dinsdagavond in het donker had ik het echter al geconstateerd en hedenmorgen heb ik het als feit kunnen vaststellen: .... onze "Wende" is verdwenen uit het entreebos naar De Delleboerster heide...... je mag komen kijken in december, op de witbesneeuwde heidevelden ....... Als ik erbij ben, weet ik je vast en zeker te vertellen..... welk hertje het nou is.... die hinde van ons..... die met de naam Wende de koude winter in mag/kan/moet gaan. Kommie even kijken ? Of beleuister ter inspiratie eerst nog maar even die klassieke Ferry Dutch song op Afrikaanse muziek : "Winter In De Delleburen" staat op The Other Site www.poetryflowbypassion.nl (click de 'wave' NieuwLandse Gedichten even aan) en ook op de 3e Lichtbundel De Natuur Gedichten van Fred Hoekstra is zij op CDrom formaat verkrijgbaar. Roept U maar !

Fred Hoekstra, Ferry Dutch