Bier uit het vat gaat mee in een zakkie. - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Bier uit het vat gaat mee in een zakkie. - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Bier uit het vat gaat mee in een zakkie.

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

13 Juni 2006 | China, Qingdao

De Derde Helft duurt altijd het langst:

Dit heb ik je geloof ik, nog niet verteld: Tsingtao Bierbrouwerij heeft hier in Qingdao op Duitse wijze haar best gedaan om Bier-uit-het-vat populair te maken. Overal in de straten zijn kleine biercafes en grotere Bierhuizen, herkenbaar aan de zilverkleurige ronde biervaten van Tsingtao. Ook menig winkeltje handelt in Bier-uit-het-vat en dat bedoel ik nou: zullek bier haal je hier dus af per liter in een doorzichtige plastic zak.
Daar durf je echt niet meer dan 1 liter in te doen, want als 1 van die fragiele hengseltjes het begeeft, zie je je schuimend bier al de helling afstromen.....
Als ik dus op woensdag na het Voebele met mijn kameraden langs zo'n bierwinkeltje ga, lopen we elk met een plastic zak vol schuimend bier over straat. Geen gezicht natuurlijk, ook niet voor een Professor zonder kapsones. 58 jaar levenservaring en nog weet ie zich niet te gedragen, zou Moeder Miep hier misschien wel zeggen, amen.

Afijn, hedenavond loop ik dus met zo'n literzak Tsingtao bier en een zak bananen en pinda's op mijn huis aan, om dit keer in mijn uppie de ZuidKoreaanse premiere op het WK te gaan bekijken, Dickie Advocaats match tegen de grote kerels van Togo.
Dat hoeft trouwens niet zo eenzaam, hoor, dat kan ook op het Huxian Park plein bijvoorbeeld, waar een gigantisch
widescreen die wedstrijd luid en duidelijk vertoont aan het grote publiek. Maar ik ben de laatste avonden alleen maar 'onder-de-mensen' geweest en ik moet ook even het telefoontje van die lieve Li Mengyu verwerken: mijn topics voor mijn gastles en mijn CV waren volgens prof. Foul in orde, maar of ik ook een gedetailleerde outline van mijn lecture op wilde sturen. Zij zou die dan voor Foul in het chinees vertalen en daarmee zou Decaan Foul die application doen voor goedkeuring van de leiding van OUC. De leiding van OUC ? Dat is weer heel wat werk voor U & Mi, lieve Li. Maar okee, morgenochtend kun je met mijn outline voor de lecture aan het werk, I promise.

't Is wel grappig trouwens, hoe ik me hier zo sympathiek dicht bij die Koreaanse buren ben gaan voelen, een beetje als houwen van de Vlamingen omdat 'die Belgen' bij ons zo veracht en belachelijk gemaakt worden !
Over cross cultural marketingcommunicatie gesproken: 100.000 Koreanen wonen hier in Qingdao City en niemand staat er bij stil. 10 minuten Nieuws per week op zaterdagmiddag in de Koreaanse taal: ziedaar de service die het staatsbedrijf Qingdao TV op 6 kanalen haar grootste culturele minderheids-klant weet te bedienen.

Die kanjers van Togolezen hebben het wel gepresteerd om zich voor het eindtoernooi te plaatsen, hun buurland Ghana overigens ook. Ik herinner me een voetbalwedstrijd in Accra, Ghana te hebben bijgewoond, die in de 2e helft door Togo gedomineerd werd, het stond 1=2 voor Togo en tjonge jonge, wat werden de sympathieke Ghanezen opeens vreselijk onsportief, de laatste 20 minuten. De scheids dorst er alleen voor het thuispubliek niet 1 of 2 onsportievelingen uit te sturen, het Ghanese publiek kwam geregeld het veld op om eigenhandig de bal in het doel van Togo te deponeren, de Goden Zijn Met U, godsallemachtig...wat gaan mensen ver...! Kijk Togo scoort ook nog, volkomen terecht tegen het Korea-team van onze coach Dick Advocaat. Zou die gast nog wakker liggen van dat ferrydutch-lied ('Brief van Advocaat') dat ik hem destijds opstuurde ? Sindsdien is Dickie wel wat verder van ons weg gaan wonen, Rolf.

Jammer dat Die Belgen in dit WK ontbreken, Oranje heeft 't er toch altijd maar knap lastig mee om de Rode Duivels te verslaan. Weet je dat ik daar nou gewoon zin in heb: weer eens wat amicale Belgen te ontmoeten in Antwerpen of Gent ? Samen met hen naar een WK-wedstrijd van Oranje kijken, in de kwartfinales, daar gaan we maar van uit. Wedden dat ze genereuzer zijn dan wij, in complimenten geven voor het spel van die Ollanders als ze echt goe spelen, niewaar ?!

Onze spelmaker Arjan Robben heeft in de eerste Oranjewedstrijd de Chinese kranten gehaald, karakteristieke juichfoto's met karakteristieke koppen in Chinese Karakters.
Ziet er in China toch poetischer uit dan je denkt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederik

Zit Stil En Reis......... China Finland Gambia Engeland Scotland Fryslan en Amsterdam ....... kijk zelf maar

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 175545

Voorgaande reizen:

28 Februari 2009 - 21 Maart 2009

Zit Stil En Reis..... naar

Landen bezocht: