OneWorld: westerse bibliotheek voor China - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu OneWorld: westerse bibliotheek voor China - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

OneWorld: westerse bibliotheek voor China

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

17 Juni 2006 | China, Qingdao

Een westerse bibliotheek in China 15 - 06 - 2006
Auteur: Sigrid Deters Bron: Wereldomroep
Chinezen hebben nauwelijks toegang tot de westerse cultuur. Daarin wil de 72-jarige oud-hoogleraar Kristofer Schipper, samen met zijn vrouw dr. Bingling Yuan, verandering brengen. Drie jaar geleden verhuisde het echtpaar naar de Zuid-Chinese havenstad Fuzhou om daar de eerste bibliotheek te stichten die is gespecialiseerd in westerse kunst, literatuur en cultuur. Sigrid Deters van de Wereldomroep zocht ze op.

'Dit is mijn tweede levensproject, waaraan ik mijn volgende vijftig jaar zal besteden', zegt Kristofer Schipper (1934) tijdens een rondleiding door 'zijn' bibliotheek op het terrein van de Fuzhou Universiteit. Je zou hem zo geloven. De man oogt jeugdig, ondanks zijn leeftijd, en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Drie jaar geleden vertrok hij samen met zijn Chinese vrouw Bingling Yuan uit Nederland naar deze havenstad om de 'bibliotheek van de westerse Belvedère' te beginnen en nog steeds barst Schipper van de plannen. Er moet nog een muziekkamer komen, een uitwisselingsproject tussen buitenlandse en Chinese studenten en er moet nog een nieuwe zaal worden geopend voor de alsmaar uitdijende collectie.

'Wij zijn in het Westen gewend aan bibliotheken met complete collecties in elke taal die je maar kunt bedenken, en musea die schatten herbergen uit alle uithoeken van de wereld', zegt Schipper. 'Dat vinden wij heel gewoon. In China bestaat zo'n bibliotheek of museum niet. Eeuwenlang hebben we de culturele schatten uit China meegenomen om in het Westen te kunnen tonen, maar er is nog nooit iets van vergelijkbare waarde teruggekomen.'

Ondanks de razendsnelle economische ontwikkelingen van de laatste jaren en de daarmee gepaarde gaande toenemende belangstelling voor het Westen, blijft China cultureel gezien ver achter, meent hij. 'Engelse les is populairder dan ooit en ook de studentenaantallen voor Frans, Duits of zelfs Nederlands nemen toe. Maar ik ontdekte dat in heel China met een miljard inwoners geen enkele bibliotheek is te vinden met de complete werken van Shakespeare. Laat staat een goede collectie uit bijvoorbeeld de Nederlandse literatuur.'

Meer weten? Dit is een korte versie van het artikel van Sigrid Deters bij de Wereldomroep.

Help Disclaimer Sitemap