"Tu Joues Comme Un Prince" : Zoumana Diarra - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu "Tu Joues Comme Un Prince" : Zoumana Diarra - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

"Tu Joues Comme Un Prince" : Zoumana Diarra

Door: Fredhoekstr@ferrydutch.benik.nl

Blijf op de hoogte en volg Frederik

19 November 2007 | Nederland, Amsterdam

Zondag 17 november 2007 waren wij tegast bij de Lieve Vrouw te Amersfoort. Daar werd op glorieuze wijze het Global Village Festival afgesloten met "MaliBlu" een concert door 6 topmuzikanten in de Afrikaans georienteerde Fusion Jazz op NL bodem.

Zoumana Diarra, van oorsprong afkomstig uit Mali, bespeelde de Ngoni, de Kora, de Ballafoon en de elektrische gitaar.
"Tu Joues Comme Un Prince" is geen woord teveel gezegd. Zoals Zou Diarra direct na de pauze 'heerst op de speelvloer van De Lieve Vrouw' is minstens zo indruk-wekkend als zijn MuziekCafeest Zoumana Diarra voor Radio van Verre op 15 februari 2005 in Oldeberkoop.
Minyeshu Kifle Tedla, dynamische zangeres uit Ethiopië leerde ons het dansen met de schouderpartij, vlinder-achtig als je dat in Addis Abeba doet in de nightclubs en danscafé's.
O.l.v. orkestleider Jos de Haas (conga's & djembé) vloeien ook de bijdragen van Hassie Dune (bolong en bas) en Joost Kroon (drums & persussie) samen tot het beste uit de Afrikaans getinte Fusion Jazz, dat ons land momenteel te bieden heeft .
"MaliBlu" is voorlopig nog maar een gelegenheidsformatie die overigens wel geboekt staat in het Tropentheater in Amsterdam op: DO 29 november 2007.
Niet te missen voor de liefhebber.
fred

referenties:
MuziekCafeest Zoumana Diarra 15/2/2005
Radio van Verre Oldeberkoop.
2007 13/10 RadiovanVerre Lovesongs uit Ethiopië e.o. "Feqer Feqer".
2007 20/20 Tezeta Blues Jazz Weemoed & Verlangen uit Addis Abeba.

• 19 November 2007 - 14:46

Marka@nieuweband.nl:

Hoi Fred
    Een rare vraag, maar de orkestleider Jos de Haas is dat de zoon van Polo de Haas toevallig??
    Er zijn natuurlijk veel haas-en!!
    Groeten Marka

• 19 November 2007 - 14:57

Ineke Smits:

Als coördinator van de Music: World Series kan ik vertellen dat Maliblu behalve op 29 nov in het Tropentheater Amsterdam ook nog te zien en te horen is op 28 nov in Korzo Den Haag en 1 dec SJU Jazzpodium Utrecht. Voor meer info zie www.musicworldseries.nl

• 19 November 2007 - 20:14

Fred Aan Marka :

Jos is de zoon van Henri 'Kiki'de Haas,
    de kunstschilder en vroegere theaterkunstenaar van Dogtroep, die onze buurman is met zijn atelier aan de Oosterwoldseweg in Oldeberkoop.
    Polo de Haas, de pianist, is weer de broer van Henri Kiki de Haas.
    Dus toch familie, inderdaad, uit een kunstzinnig nest mag je wel zeggen.

fred hoekstra

P.S. : Dankjewel, Ineke Smits van
    www.musicworldseries.nl over de MaliBlu
    optredens in Den Haag en Utrecht volgende week ...... Van harte aanbevolen
    door Ferry Dutch, zoals je wel gelezen hebt.

• 07 December 2010 - 15:08

Jos De Haas:

Ik lees dit dus nu pas..(3 jaar later ahem..)
    Toffe recensie.Bedankt!
    Wellicht kan ik Maliblu nog eens nieuw leven inblazen. Subsidie? (in deze tijden vast niet..).
    Ik zag de reactie van Marka.
    Ik vermoed dat zij een jeugd vriendin van mij was.Leuk!