Vandaag: Parelen voor Joke, data van Youth - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Vandaag: Parelen voor Joke, data van Youth - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Vandaag: Parelen voor Joke, data van Youth

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

12 Juni 2006 | China, Qingdao

Hard gewerkt zondag, zeg. Acht uur intensive course of Cross Cultural Management, precies op de wijze waarop ik me dit voorgenomen had in de voorbereiding op China. Collega-docent CCM Mengyu Li van Journalisme & Communicatie zeer entoesiast aanwezig, onder de indruk van de diepgang en ook wel van de aktieve interesse vanuit de chinese bachelors studenten die ik deze z ondagen onder handen heb, waaronder de 2 studenten International Trade Xu & Cindy die zich op een jaar Windesheim voorbereiden, vanaf september in Zwolle.

Lunchhap French-wine rijstsschotel gegeten in de Resto Casablanca op de Campusmet Mengyu Li en een aangewaaide Ie, chinese spijtoptant uit Toronto Canada met een dijk van een lelijk-Amerikaans accent en een gaaf-Amerikaanse attitude van wat de boer niet kent, dat vreet ie niet, geldt ook voor vrouwelijk schoon. IeIe was in Beijing al naughty de eerste 11 jaar van zijn leven, geboren uit chinese ouders die naar Canada emigreerden, nu 26 jaar jong terug in zijn heimat, Joepie-Joep Ieie is gekomen om een meisje weg te halen Made in China.
Sociaal-Psychologie noemt ie de excuus-studie die hij hier aan OUC zoekt, maar hij geeft toe dat ie zo in zou schrijven, als we hier een Major Meisje Vinden zoudenaanbieden om de graad te halen, waar Ie werkelijk op uit is: IeIeIe!
Hilariteit...... en geen spoor van schaamte of gezichtsverlies......ben je mal, moderne Chinezen, Victims of Fashion maar niet meer gevangen in een Moeras van Ontkenning en Neen-zeggen mag niet, kan niet moet niet van je Vader & Moeder.
We halen er, tijdens de lunchbreak in resto Casablanca het maximale uit, Ie mag tegen-stribbelend als een Belg met kiespijn niet eens zelf betalen van Mengyu Li. Bij het afscheid laten we Ie met zijn huiswerk achter: I see 2 nice girls here, I know what to say....laat die Ferry Dutch maar lekker lullen over zijn culture compass & zo.

Fragmenten uit de nieuwste Film gebruikt in mijn middagsession CCM: "The Games of Their Lives", premiere voor de OUC, net deze vrijdagavond gelanceerd in La Villa en door regisseur Daniel Gordon horen inleiden.
CCM-Case Collectivisme-Individualisme, Noord-Koreaans voetbalteam in WK-1966 in Engeland, dat eerst Australie al ingemaakt heeft (6-1 en 3-1 voor kwalificatie) maar nu ook Italie verslaat en Portugal tot het randje van collectieve radeloosheid brengt (3-0 na 20 minuten)...... totdat de Parel van Mozambiek Eusebio zijn individuele excellentie tot uiting brengt in een ketting van beauties, 5 doelpunten in getal: 3-5. Het Britse publiek in Middlesborough en Newcastle, good sports as they are, hebben al hun Koude Oorlog-haat-gevoelens (1966!) en vooroordelen tegen "Them Commies" afgeleerd, respect gekregen voor het quicksilver-achtige spel van de Noordkoreanen ("Cochima-aanval-stijl") en het perfecte teamwork (collectivisme ten top), dat onuitwisbare sympathie teweeg bracht tussen twee vijandlanden, dramatisch gescheiden door een 50 cm demarcatielijn tussen de beide Korea's, nog steeds. Wat weten we eigenlijk van het leven in het huidige Noord-Korea, dacht Daniel Gordon met zijn Beijingse filmcrew ? Je moet wel creatief zijn voor cross-cultural management op dit wereldnivo film als je medium. En na 4 jaar geduldig onderhandelen, mocht hij meteen maar even 2 films produceren binnen het grondgebied van Kim Il Sun de Tweede (The Dear Leader)...."A State Of Mind" is de tweede premiere-titel die ik hier heb aangeschaft in La Villa Qingdao.
Wat weten we eigenlijk, hier in China, van ons buurland Noord-Korea, vraag ik maar eens voor z'n mallemoers kont weg in China ? Minder dan van Belgie in het verre westen, moeten ze mij bekennen de Chinese Bachelors: Noord-Korea ligt hier vlakbij op de maan ! Border-line communicatie is nog een hele mission, een kunst en een kunde.

Of ze mij uit eten mochten nemen vanavond, na deze zeer lonende werkdag, kandidaat-studenten Xu en Cindy for Study Abroad in Zwolle. Konden we samen de voetbalmatch wel bekijken, om 9 uur straks op een boulevard-terras aan Huxian Bay. Een belletje en er was ook voor mij ('de professor') wel een tafeldame geregeld, charmante docente en Program Officer Cia Yan (Linda), Master of Law met een western smile uit het mondaine HongKong....zie foto's voor de uitbundige solo-dans waar ik me toe liet verleiden, gezien de Hollandse zakenman die de live-band daar dezelfde eer aan deed, Ferry Dutch style op de stoep tussen het toegestroomde straatpubliek.
Wat weten we eigenlijk van het China van morgen, op weg naar De Spelen met al die bevrijdende Canadezen, zingende Brazilianen musicerende Colombianen en swingende Hollanders op de pleinen en boulevards, op de hoek van de straten van Qingdao Qiao ?
Moet ik je dat nog voorspellen, je bent toch niet doof en blind ofzo, met je MEM-gefocuste zintuigen ofzo ?
Onze Canadeze Bevrijders vonden in 1945 ook dat de Dutch niet konden dansen, stelletje houten klazen, The Dutch Can't Dance, in het musical-lied van Annie M.G.Schmitt.
Dat zou je nu ook niet gauw meer zeggen, the Dance van de Dutch (ID&T en Tiesto) being Top of the World... Toegegeven, zo'n omslag duurt wel een generatie of twee (50-60 jaar).

Dat doelpunt van Arjan Robben werd ons van harte gegund door Cia Yan en de haren, Master of Law. Om mijn nek hangt het zwart-witte balletje nog, met fluit om op te blazen bij elke welverdiende Oranjegoal,
jammer genoeg dit keer maar 1.
Ik voel me helemaal niet alleen vannacht, in deze wereld van allerlei soorten communicerende vaten.
Maar ik mos nu toch maar eens gaan slapen, met volle maan boven de Chinese Yellow Sea.