Onderzoekt en gij zult..... - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu Onderzoekt en gij zult..... - Reisverslag uit Qingdao, China van Frederik Hoekstra - WaarBenJij.nu

Onderzoekt en gij zult.....

Door: Webmaster Fred

Blijf op de hoogte en volg Frederik

26 Mei 2006 | China, Qingdao

Met drie van mijn HRM-studenten als interviewers op veldbezoek geweest naar Qingdao Televisiestation, staatsbedrijf met 600 werknemers en gewapend met een questionnaire is dit heden ten dage (26 mei 2006) de eerste keer dat deze OUC-studenten de maatschappij ingaan om zelf iets uit te vinden wat wetenswaardig is. Mao Zhe Dong zou best eens hetzelfde bedoeld kunnen hebben: in oost en west zitten studentjes immers zo'n 18 jaar van hun meest creatieve levensfase tussen de schoolbanken vastgeklemd (behalve bij Us MEM Haarlem natuurlijk, sinds 9 jaar!

Beminnelijke man, die Guoshun Yin, director Program Development Center, nam er de tijd voor, 3 hoofdstukken met vragen over zijn staatstelevisie en radiostation QTV.
Over (voor MEM-collega WEs Wierda) nieuwe programma's en innovatieve formats; over zelf de broek op moeten houden en sponsor- activiteiten en private enterprise markt- benadering en de multiculturele mogelijkheden van QTV daartoe. Zo'n 100.000 Koreanen die hier in en om Qingdao gevestigd zijn, Japanners en multinationale zakenlieden uit HongKong en Taiwan, uit Amerika en Europa.
En hoofdstuk 3, voor Joost Scholten, over HRM en de personele organisatie, waar nu geen enkele buitenlander nog werkt ook niet als stageaire.
Vorige week spraken we al af, Mr. Yin van QTV en ik namens de MEM Haarlem en de Afd. Journalistiek van Windesheim Zwolle dat we ons allebei sterk gaan maken voor 2 Internships per semester: 2 Nederlandse student-stageaires voor een 3 maanden Internship Abroad bij dit Regionale RTV-station van Qingdao TV.
Kan de creativiteit zeker ten goede komen, als stevige MEM-juniors met hun initiatieven en ideeen hier in China hun inbreng en leertijd komen inbrengen, dat ziet Mr. Guoshun Yin ook wel in. Oefenen in marktgericht werken, customers relations en innovatief produceren , niet meer alleen volgens het produce-produce & sell principe, maar volgens de sense- & respond methode van markt-, klant- en trend-gericht ondernemen. De 3 dames-interviewers stellen de vragen aan de QTVstaff-manager: Celia, Sophia en Rebecca zijn hun engelse namen.
De meeste marktgerichte ideeen moeten hier echt nog van de grond komen. Tijdens het uurlange gesprek komt het regelmatig voor, dat een oud medium door Yin wordt aangehaald, terwijl het eigen tv-medium in de vraagstelling bedoeld is.
Zo hoor ik mr. Yin in het chinees uitleggen dat er natuurlijk boeken en gidsen zijn voor de voorlichting en promotie van toeristische mogelijkheden van Qingdao en omgeving. Bedoeld is zijn eigen medium tv-programma, documentaire-aanpak of evenement-gerichte tv-formats, die misschien ook al gesegmenteerd ingevoerd kunnen worden : op de jeugd gericht, voor studenten en adolescenten tussen 18 en 30 jaar, speciale onderwerpen voor vrouwen, dames en meiden, voor de vele een-kind gezinnen markt van Chinezen tussen 30 en 55 jaar vooral en voor Ouderen van boven die 55-jarige leeftijd. Er ontbreekt in deze Provincie nu nog een hele hoop aan
terwijl het hier wel barst van de accommodaties voor binnenconcerten en buitenevenementen op de park-lokaties en de gigantische pleinen, de 3 zanderige bad-stranden met haar ruimaangelegde Boulevards.
Nee niet het medium boek en VVV-gids, maar het medium TV-programma's van een innovatieve QTV.
En als ik uitleg hoe sponsorbedrijven hier rtv
-uitingsmogelijkheden zullen zoeken voor reklame-, advertentie- en promotie-activiteiten waar ze hun relatie met hun klanten en doelgroepen mee willen versterken, is Mr. Yin opeens overtuigd: Dat is een goed idee, kan voor veel eigen inkomsten zorgen en ook de dienstverlening aan de QTV-kijkersgroepen duidelijk versterken. Adviezen in die geest en de versterkte richting van marktwerking zijn Mr. Yin echt wel welkom, dankjewel.

Het cultuur-bewustzijn is nog erg laag bij deze staatsomroep en ideeen voor eigen initiatief en marktgericht ondernemen zijn langetijd in China 'niet nodig en volstrekt overbodig' geweest, dat scheelt wel een wereld van verschil met de mediacultuur in Nederland,Europa en de USA.

Vor mijn MEMcollaga's Wes Wierda en prof. Paul Rutten stuur ik de complete Questionnaire op naar NL, en volgende week ook de Reports & Lessons Learned van de 3 interview-studenten.
Wie daar ook interesse in heeft, kan hieronder misschien haar/zijn reaktie plaatsen met vermelding van je email-adres voor toezending.

Volgende werkbezoeken die ik voorbereid voor veldonderzoek door studie- en researchgroepen: HAIER, grootste Chinese producent van de meeste huishoudelijke apparaten en hardware.
The World Trade Center vanwege haar super internationale karakter en funktie.
HISENSE electronica, een Sino-Japanese joint-venture en zoals je in het Bierhuis Taidong Road avontuur hebt kunnen lezen: CAT's EYES Pizza-restaurants in Beiing van mijn (inmiddels) vriend Gordon Qu Bin uit Peking.

Met Geovanny Gomez, Aquaculture Specialist uit Ecuador, schrijf ik de komende weken minstens 1 artikel om op Internet te publiceren voor MKB Small Business ondernemingen uit de 3e wereld (ZdAmerika, Afrika, Azie) een hart onder de riem te steken onder de titel: "Culture In Business, Business In Culture"........
Benieuwd naar de Final Draft die de internet Highway opgaat ? Reageer hier maar, en je krijgt de website doorgeseind.
Graag gedaan en dank voor het lezen,
be loved by
Frederik Hoekstra, CCM from the Netherlands.

• 10 Juni 2006 - 07:29

Rebecca:

Thank you for sending me this web.There are so many funny pictures and smiling faces.